آموزش عملی پیوند زدن ملکه زنبور عسل

جهت پیوند خوب حوصله کافی و ذوق و سلیقه شرط است پیوند زدن کار خیلی مشکلی نیست و وسایل لازم هم انچنان گرانقیمت نیستند میشود حتی همه وسایل را خود زنبوردار تولید کند.

وسایل لازم برای پیوند؛
سوزن پیوند:  
میشود از ابزارهایی متل سوزن امپول خود زنروردار بسازد یا از بازار سوزنهای پیوند را خرید.
سلولهای پیوندی :
یا دست ساز میشود از موم ساخت یا از بازار پلاستیکی اماده خرید و مونتاژ نمود.
ژله رویال :
که با یتیم کردن یک کندو بعنوان پذیرنده یا استارتر تا سه چهار روز شاخونهای زیادی خواهد زد میشود با جمع اوری شاخونها ی آن ژل مورد نیاز را بدست اورد.
فضای مناسب :
فضای محل پیوند باید بادگیر نبوده و رطوبت کافی داشته باشد تا لاروها حین پیوند و انتقال خشک نشوند

روزی که کندوی استارتر را اماده میکنیم ، برای پیوند زدن از تخم یک ملکه خوب هم یک قاب سیاه که تمیز و سالم است جهت استفاده از تخم و لارو برای پیوند زدن به کندویی که خصوصیات ان مناسب تکثیر ملکه است میدهیم و جایی ک ملکه در حال تخمریزی است اویزان کرده و بمدت چهار روز تغذیه میکنیم تا روز پیوند که چهار روز این کندو پرستار هم اماده خواهد شد این قاب تخم هم با لاروهای زیر یک روزه اماده خواهد شد
ابتدا یک کلنی ده قاب فول را برای کندوی استارتر یتیم میکنیم. ( میتوانید ملکه آنرا با دو قاب بعنوان بچه مصنوعی استفاده کرده وبا جای دیگری منتقل کنید )
سپس از کلنی های قویتر دیگر حداقل دو قاب شفیره در حال تولد را به کندو یتیم شده داده تا  پر ازدحام تر شدو جمعیتش بیشتر شود.
چهار روز صبر میکنیم تا کندوی یتیم ما شاخون بزند و همچنین خوب احساس یتیمی کند.
بعد از ۴ روز شاخونها را تراشیده ژله انرا جهت استفاده برای پیوند جمع میکنیم.
قابهای کندو استارتر را مرتب و سازماندهی میکنیم ، به طوریکه قاب تخم هایی لارو دار در یکجا و سپس شفیره و بعد هم قاب عسل چیده شوند.
حالا ، هم استارتر اماده است و هم ژل کافی داریم.
فقط بین دو قاب لارو دار کمی فاصله میدهیم تا زنبور جوان پرستار زیادی جمع شوند.
سپس شروع به پیوند میکنیم
ابتدا تیرکهای پیوند که سلول های پیوند را با ان مونتاژ کرده ایم یا سلول مومی را که به ان نصب است را جهت پذیرش خوب و همبو شدن داخل کندو یتیم شده ( پرستار ) قرار میدهیم و معمولا پس از یک دو ساعت میشود انرا خارج کرده و جهت پیوند استفاده کرد.
جهت تامین رطوبت یک کتری اب را روی اجاق میگذاریم تا با جوشیدن و بخار کردن رطوبت تامین شود.
ژله جمع اوری شده را کمی رقیق میکنیم جهت اینکار یک سرنگ در نظر میگیریم که ۷ دهم میلیمتر ژل و ۳ دهم میلیمتر اب مقطر ریخته و خوب هم زده و رقیق میکنیم.

حالا :
سوزن پیوند اماده
ژله اماده
تخم و لارو چهار روزه اماده
تیرک و سلولهای پیوند اماده
مکان پیوند اماده و رطوبت تامین شده
و کندو استارتر اماده
فقط پیوند را شروع میکنیم

برای پیوند زدن ابتدا به هر سلول ی قطره از ژل رقیق شده میچکانیم طوری ک لارو پیوندی غرق نشود سپس حتما دقت شود لارو را که انتخاب میکنید حتما لارو ۱۵ ساعته بهترین گزینه اند و این یعنی لاروهایی ک براحتی با چشم دیده نشود
با یک چراغ که به پیشانی بسته میشود و با نور کافی لاروهایی که هنوز هلال نشده را انتخاب کنید و کمی خم هلال دارند و از پشت خمیدگی با احتیاط از زیر ان با قاشق پیوند برداشته و بدون اینکه در ژله  فرو ببریم یا پشت و رو کنیم به همان حالت که برداشته ایم را روی ژل شناور بگذاریم و قاشق را کمی عقب کشیده تا مطمئن شدیم لارو بسلامت جدا شد و جایش قرار گرفت قاشق را برمیداریم و پس از تمیز کردن دوباره پیوند بعدی را ادامه میدهیم تا تیرک مورد نظر کامل پیوند انجام شود سپس بدون اینکه ضربه بخورد یا باد بخورد. با احتیاط در قاب پیوند قرار داده و به کندو استارتر معرفی میکنیم.
پس از چهار ساعت هر سلول که لارو داشت یعنی پذیرش شده و میشود حتی به کندو پرستار منتقل کرد.

کندوی پرستار : ( کندوی پرستار میتواند ملکه داشته باشد  )
یک کلنی بالای پانزده قاب  را ملکه اش را در بدنه با جداگر ملکه محصور کرده و دو قاب لارو جوان را به طبق منتقل میکنیم تا پرستار زیادتری بالا بیاید حالا قابهای پیوندی قبول شده توسط استارتر را میتوان به پرستار منتقل نمود و۱۰ روز بعد همگی سلولهایی که شاخون دربسته اماده تولد میشوند را با محافظ شاخون محصور میکنیم تا اگر پس و پیش متولد شوند ملکه های جوان همدیگر را نکشند.